Mat og kundeservice

Når man lager mat, er det alltid for seg selv eller noen andre. Snakker man om sistnevnte, har man som oftest en plikt til å gi dem en positiv matopplevelse. Målet til både restauranter og enkeltindivider er alltid å lage god mat til kundene eller vennene sine, men det er mange problemer man kan støte på. Hvordan kan du skape den beste matopplevelsen som er mulig? Og hva skjer når de man lager mat til ikke liker det du laget?

Vær imøtekommende

Selv om en kunde kom til restauranten din for å bestille mat fra menyen din og spise noe som smaker godt, er det ting som kan få dem til å nyte maten mindre. Hilser og smiler ikke ansatte til kunden, kan de føle seg uvelkommen. Vanligvis er dette ikke med vilje, men i en restaurant handler det om å gi kunden en positiv opplevelse. Til og med å være for lite imøtekommende kan skape en uprofesjonell atmosfære. Derfor er det viktig å lære alle ansatte hvordan de skal oppføre seg nå de skal snakke med en kunde, og hvordan man skal svare når de har noen spørsmål

Bygg kunderelasjoner

Hvis man vil ha faste kunder slik at restauranten kan tjene mer, er det nødvendig å bygge kunderelasjoner. Å være hyggelig mot kundene er kun det første steget. De andre måtene kan for eksempel være gjennom å gi dem tilbud og rabatter, eller ved bruk av nyhetsbrev. Et verktøy for å hjelpe å bygge kunderelasjoner er et effektivt CRM system, som til og med de minst erfaren med teknologi kan bruke. CRM står nemlig for “Customer Relationship Management”, og kan hjelpe bedriften din med markedsstrategier og analyser for å forsterke forholdet mellom deg og kundene dine. I den digitale alderen er det altså smart for restauranter å benytte seg av alle fordelene.

Takle kritikk

For de fleste av oss er det vanskelig å takle kritikk på, spesielt når det kommer til noe man elsker å gjøre—fra matlaging til kunst. Likevel vil det alltid være noen som er uenig med hvordan du gjør noe, da folk er annerledes. Dette er særdeles vanlig i restaurantindustrien. Det er derimot viktig å huske at det er en tydelig forskjell mellom konstruktiv og subjektiv kritikk. Kritikken til kunden kan være konstruktiv, som når de sier at maten tok for lang tid og er derfor kald, til noe personlig, som at de burde fjerne alle rettene på menyen med tomat. En kokk eller en restaurant som ikke kan takle konstruktiv kritikk er det ikke mye å skryte av, fordi da kan man aldri forbedre seg selv.

This entry was posted in Ymse. Bookmark the permalink.